یادگیری زبان دوم
سعید صفدری
چکیده
انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبانآموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهیانگیز ...
بیشتر
انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبانآموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهیانگیز انجام دادند که نقش حرف تعریف را برجسته می-کرد. پس از آن، انگیزه تکلیفشان با استفاده از یک پرسشنامه سنجیده شد. پس از چند روز، آنها یک تکلیف دیگر که نیازمند دانش حرف تعریف بود را انجام دادند تا مشخص شود آیا کسانی که در تکلیف اول انگیزه تکلیف بیشتری داشتند، در قیاس با آنها که انگیزه تکلیف کمتری داشتند، توانستهاند یادگیری را به تکلیف دوم انتقال بدهند. پس از این کار، مصاحبههای گروهی با زبانآموزانی از هر دو گونه ترتیب داده شد. تحلیل واریانس نشان داد که انگیزه تکلیف به طور معنیداری بر انتقال یادگیری اثر دارد. بعلاوه، تحلیل محتوای مضمونی دادههای کیفی نیز نشان داد که ارزیابی مثبت از تکلیف، تاثیر همتایان، تلاش مضاعف، و بکارگیری راهبردهای خودتنظیمی عوامل اصلی بودند که به انگیزه تکلیف مربوط بوده و منجر به انتقال کارآمد یادگیری میگردند. یافتهها حاوی نکاتی درباره آموزش و پژوهش میباشند.
سعید صفدری
چکیده
پژوهشهای اخیر در انگیزه یادگیری زبان دوم بر نقش موثر افق ذهنی شخصی و تصاویر آینده-محور از خود در انگیزه زبانآموزان تاکید دارد. این نقش بویژه در محیط زبان خارجی که فراگیران دسترسی ناچیزی به موقعیتهای ارتباطی واقعی ندارند مهمتر است. لذا، توان فراگیران در ایجاد تصاویر واضح نقش اساسی در بهبود انگیزه یادگیری ایشان دارد. پژوهش حاضر ارتباطات ...
بیشتر
پژوهشهای اخیر در انگیزه یادگیری زبان دوم بر نقش موثر افق ذهنی شخصی و تصاویر آینده-محور از خود در انگیزه زبانآموزان تاکید دارد. این نقش بویژه در محیط زبان خارجی که فراگیران دسترسی ناچیزی به موقعیتهای ارتباطی واقعی ندارند مهمتر است. لذا، توان فراگیران در ایجاد تصاویر واضح نقش اساسی در بهبود انگیزه یادگیری ایشان دارد. پژوهش حاضر ارتباطات احتمالی میان ظرفیت تصویرسازی، سبکهای حسی، جنسیت و راهنماهای خود زبان دوم (خودآرمانی و خود الزامی زبان دوم) را بررسی کرده است. تعداد 311 زبان آموز ایرانی بالغ به یک پرسشنامه جواب دادند. همبستگی، رگرسیون و آزمون تی برای تحلیل نتایج اجرا شدند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری میان ظرفیت تصویرسازی و راهنماهای خود زبان دوم وجود دارد. یافته ها نشان دادند که توانایی بیشتر در ایجاد تصاویر ذهنی با راهنماهای خود زبان دوم و ارتقا انگیزه ارتباط تنگاتنگ دارد. همچنین، نتایج حاکی از این است که سبکهای حسی دیداری و شنیداری در ایجاد تصاویر و افق ذهنی موثرند و هر دو رابطه مثبتی با ظرفیت تصویرسازی و راهنماهای خود زبان دوم زبان آموزان دارند. اما، دادهها رابطه معناداری میان سبک جنبشی و ظرفیت تصویرسازی و راهنماهای خود زبان دوم را نشان ندادند. بعلاوه، نشان داده شد که راهنماهای خود، سبکهای حسی و ظرفیت تصویرسازی تحت تاثیر جنسیت قرار ندارند. نتایج این پژوهش بر ماهیت چندحسی افق ذهنی تاکید داشته و منافع بالقوه آموزش تصور در کلاسهای زبان خارجی را گوشزد می کنند.
سعید صفدری؛ پرویز مفتون
چکیده
خود تنظیمی در یادگیری به صورت گستردهای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت ...
بیشتر
خود تنظیمی در یادگیری به صورت گستردهای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی است. یک پرسشنامه خودتنظیمی انگیزشی توسط 64 نفر از زبان آموزان بزرگسال ایرانی برای سنجش نوع انتخاب راهبردهای گوناگون تکمیل شد. دادههای کمی به دست آمده با استفاده از تحلیل همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیره بررسی شد. نتایج نشان داد که رابطه قوی میان استفاده از راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی وجود دارد. اما، هیچ تفاوتی میان زبانآموزان مرد و زن در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. تحلیلها نشان داد که زبان آموزان موفقتر در ترجیح و برگزیدن انواع راهبردها از زبان آموزان کمتر موفق متفاوتند. در عین حال که همه زبانآموزان از مشوقهای بیرونی برای خودتنظیمی انگیزشی استفاده میکنند، زبانآموزان موفقتر به ایجاد تغییر و مدیریت کردن تکالیف برای ایجاد جذابیت درونی در آنها گرایش دارند. همچنین، زبانآموزان موفقتر برای ایجاد انگیزه در خود، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین میکنند. شواهدی از نظریههای انگیزش برای تفسیر و تبیین نتایج ارائه شده است.